
Jihomoravský kraj: Vylepši si školu – participativní rozpočet na školách kraje 
Projekt „Vylepši si školu“ umožňuje jihomoravským žákům aktivně rozhodovat o využití části školního rozpočtu prostřednictvím participativního rozpočtování. Žáci přicházejí s vlastními nápady, hlasují o nich a přímo ovlivňují, co se ve škole uskuteční. Program tak rozvíjí jejich dovednosti, posiluje smysl pro odpovědnost a podporuje aktivní zapojení mladých do tvorby prostředí školy, v níž tráví spoustu času. Pilotní ročník ukázal, že mladí mají skvělé nápady a chuť měnit své okolí. Projekt pokračuje dál a míří do dalších typů škol v kraji.
Basic information
Name of the city/town/region: | South Moravian Region |
---|---|
Surname, firstname: | Peřinová Dagmar |
Organization: | Jihomoravská agentura pro veřejné inovace JINAG, spolek |
E-mail: | |
Phone: | +420 606 551 509 |
Subject: |
Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace Školy, školská zařízení, knihovny, vzdělávací centra - budovy, vybavení, personál; planování |
Description and outputs |
|
Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? | Projekt „Vylepši si školu“ umožňuje studentům rozhodovat o části školního rozpočtu. Prostřednictvím participativního rozpočtování se žáci učí odpovědnosti, kritickému myšlení, prezentačním a komunikačním dovednostem i finanční gramotnosti. Cílem je, aby si studenti vyzkoušeli komplexní cyklus projektu: identifikaci potřeby, tvorbu návrhu, rozpočtování, obhajobu, veřejné hlasování a následnou realizaci. Projekt kombinuje metodickou podporu, technologické nástroje (webová aplikace pro správu návrhů a celoškolní hlasování) a školení školních koordinátorů participativních rozpočtů. Praktický průběh (typický cyklus): 1) Příprava a zaškolení: JINAG a JMK provedou zaškolení školních koordinátorů participativního rozpočtu, dodají metodiku a přístup do online rozhraní. Koordinátor společně s žáky připraví pravidka participativního rozpočtu a komunikační plán. 2) Návrhová fáze: žáci (individuálně nebo v týmech) sbírají nápady, konzultují je s pedagogy, vypracují jednoduchý projektový návrh (popis, přínos, rozpočet). Probíhají workshopy na finanční gramotnost a projektové řízení. 3) Prezentace a obhajoby: autoři projektů veřejně prezentují své návrhy před spolužáky a porotou; prezentace rozvíjejí prezentační a argumentační dovednosti. 4) Hlasování: celé školy hlasují elektronicky přes aplikaci; hlasování je transparentní a monitorované. Vítězné projekty jsou vybrány podle stanovených pravidel a rozpočtového stropu. 5) Realizace: žáci se podílejí na realizaci projektu pod dohledem koordinátora a školy; dodavatelské úkony zajišťuje škola v souladu s finančními pravidly zřizovatele. 6) Evaluace: po dokončení proběhne sběr zpětné vazby, evaluační setkání koordinátorů a závěrečná zpráva s dopady a doporučeními. Výstupy a dopady: Pilot: 6 středních škol, 58 podaných návrhů, 3 138 hlasů, 6 vítězných projektů, všechny pilotní školy pokračují.
Organizace zodpovědností:
|
---|---|
Is the activity related to any of your strategical document? | Navazuje na Programové prohlášení Rady Jihomoravského kraje 2024–2028 – oblast vzdělávání, podpora podnikavých dovedností a inovací. |
Were the implemented activities documented? | ANO – metodika participativního rozpočtu, úprava aplikace vyvinuté Magistrátem města Brna, závěrečná zpráva pilotu, webové stránky |
Start of activity: | 01.09.2023 |
Attachment | Závěrečná zpráva Vylepši si školu / Pilot PPT (1 MB) |
Budget |
|
What were the financial costs of carrying out the activity? | [tis. Kč] 2916 |
How was the activity funded? | rozpočet Jihomoravského kraje |
Detailed schedule: | 2023/24 (pilot / 6 škol) 216 tis. Kč 2024/25 (1.ročník / 57 škol+ 1 dětský domov) cca 2 700 tis. Kč. |
Recommendations and inspiration |
|
What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? |
|
Risk, obstacles and positive moments in the implementation process |
|
Describe the main strengths of your activity / project during its realization? |
|
Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization? |
|
During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? |
|
Monitoring and evaluation |
|
Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? | Pilotní projekt byl vyhodnocen závěrečnou zprávou (JINAG, JMK), proběhla evaluace metodiky i procesu. Zpětná vazba od škol a koordinátorů – evaluační setkání, sdílení zkušeností. Na závěrečné zprávě z 1. ročníku se pracuje. |
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? | Projekt plánujeme každoročně. Rozšíření na ZŠ, praktické školy a dětské domovy. Postupně do všech typů škol v JMK. |
Media, promotion |
|
How was the communication with the media and what were the media outcomes? | Projekt „Vylepši si školu“ byl komunikován prostřednictvím oficiálních i školních kanálů:
Mediální výstupy kombinovaly tiskové zprávy, regionální média i školní komunikaci s důrazem na konkrétní studentské projekty. |
Attachment: | Plakát - Vylepši si školu PDF (7 MB) |
Partakers |
|
Name: | Jihomoravský kraj |
Company number or other registration data: | 70888337 |
Address: | Žerotínovo nám. 449/3, 602 00 Brno |
Web: | http://www.jmk.cz |
Another partakers |
|
Název: | Jihomoravská agentura pro veřejné inovace JINAG, spolek |
IČO nebo jiný registrační údaj: | 65338090 |
Adresa: | Žerotínovo nám. 449/3, 602 00 Brno |
Web: | http://www.jinag.eu |